Letošní vzdělávání v konceptu Smyslové aktivizace je za námi. Závěrečné dvoudenní školení bylo o prezentaci smyslových aktivizací jednotlivých účastníků a bylo plné inspirativních zážitků.

Pátek 16. a sobota 17. září patřila ve Vidnavě poslednímu běhu školení konceptu Smyslové aktivizace. Zatímco dvě školení probíhala v Kulturním domě ve Vidnavě, poslední pak ve společenském sálu Muzea ve Vidnavě, čímž děkujeme městu Vidnava za poskytnuté prostory. 
 
Zatímco první běh školení v roce 2019 zakončovaly jeho účastnice písemnými pracemi, kde musely odevzdat tři zpracované smyslové aktivizace, které dělaly s klienty, vše doložené fotkami a zhodnocením, dnes se končí přímo na kurzu a smyslové aktivizace probíhají tam. Účastníci se tak vystřídají v rolích klientů i toho, kdo aktivizaci vede. Příprava na ně je však stejná, jen náměty dnes mohou čerpat z již hotových materiálů paní Vojtové, zakladatelky konceptu. Přesto není vůbec jednoduché před tolika lidmi vést svou první aktivizaci. Někdo byl trošku nervózní, někdo spíš napjatý, ale většina hodnotila tuto zkušenost kladně, jak si můžete přečíst z ohlasů: „Byla jsem nervózní z tolika lidí, co se na nás koukalo, ale užila jsem si to, nervozita opadla a bylo to super.“ „Při aktivizaci pro ostatní jsem byla nervózní a nejistá. V práci pak při aktivizaci jsem měla radost, že se klienti zapojili a bavila je.“ „Aktivizace pro ostatní se mi vydařila, byla jsem se sebou spokojená.“  „Dělat aktivizaci pro ostatní bylo velmi zajímavé, poučné. Člověk se musel zamyslet nad ročním obdobím, jaký je den, jaké má prostředí a uživatele, jak je správně namotivovat na spolupráci. Zkušenost k nezaplacení.“
 
Celkově jsou na školené velmi dobré ohlasy. A co se našim zaměstnancům nejvíce líbilo, co si odnáší do praxe?
 
„Nejvíc se mi líbilo, jak paní lektorka vše popisovala a dávala příklady ze své praxe. Co si odnáším? Jak správně udělat smyslovou aktivizaci, jaké nedělat chyby v komunikaci s uživateli a v přístupu.“
 
„Na školení se mi nejvíce líbily příklady z praxe, pro mne bylo vše nové a poučné. Nabyté vědomosti jsem začala uplatňovat v praxi ihned a pochopila jsem, jak se klienti cítí.“
 
„Na školení mě zaujal věcný a srozumitelný výklad lektorky, příklady aktivizací vedené lektorkou, které jsme si mohli vyzkoušet. Zaujal mne také dokument, ve kterém jsme mohli zhlédnout, jak se cítí klient s demencí a v neznámém prostředí.“
 
„Ze školení jsme si odnesla nové zkušenosti – pochopit klienta s nemocí, více naslouchat. Úplně jiný pohled na nemoc.“
 
„Díky smyslové aktivizaci jsme získaly jiný pohled, jak důležité je vybrat správné prostředí i složit uživatele podle schopností a vybrat takové téma, aby je zaujalo, bavilo. Ukázalo nám to, jak zapojit co nejvíce smyslů při naší práci s uživateli.“
 
„Toto školení je velmi krásně pojaté úžasnou lektorkou paní Olivovou, která nás krásně všemi tématy provedla jejíma očima, a co na tom bylo nejlepší, že vše měla ze svojí dlouholeté praxe, přesně věděla, o čem hovoří. Bylo skvělé s ní probírat všechna ta zajímavá témata a vědět, že se bavíte s člověkem, který ví, o čem mluví a vše si zažil na vlastní kůži. To se tak často bohužel nestává. Celkový dojem je nadšení ze semináře, člověk se dívá na  klienta po tomto školení zase úplně jinýma očima, jiným úhlem pohledu, vnímáte věci, které jste předtím tolik nevnímali, více se vcítíte do ‚klientovy kůže‘. Uvědomíte si, že některé věci děláte zbytečně a naopak, že něco se dá dělat i jinak. Která věta mně asi nejvíc utkvěla v paměti, je ta, že není důležité smyslovou aktivizaci dokončit, to vůbec ne, ale je důležité ji prožít a o to právě jde – prožít tu chvíli s klientem a ne za každou cenu dokončit vše, co bylo naplánováno. Že nemá smysl klienty do čehokoliv tlačit, nutit, když prostě nechtějí. Mají na to přeci nárok, i když to zrovna myslíme hezky, mají přeci své pocity a nároky, i když mají demenci, jsou nemocní…“
 
VDV-logo-2017