Jak požádat o službu

Podmínky přijetí

Sociální služba: domov se zvláštním režimem – je služba určená osobám ve věku od 60 let se sníženou soběstačností z důvodu onemocnění Alzheimerovou chorobou či jinými typy demencí, jejichž situace vyžaduje ve zvýšené míře dohled, podporu a pravidelnou péči jiné osoby, kterou není možné zajistit rodinnými příslušníky ani jiným typem sociálních služeb.

Služba je určena osobám, které z důvodu přidruženého těžkého smyslového postižení (např. hluchoslepí), přidruženého mentálního postižení nebo přidružené psychotické poruchy (např. schizofrenie, bipolární porucha) nepotřebují specializovanou péči a úpravu prostředí, které služba nedokáže nabídnout.

Naše služby nemůžeme poskytnout:

  • osobám s akutním infekčním onemocněním,
  • osobám, jejichž stav vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení.

Služba poskytuje klientům ubytování, stravu, sociální a ošetřovatelskou péči. Nejedná se o zdravotnické zařízení.

Podání žádosti

Žádost je možné získat v Dokumentech/Žádosti o službu nebo v kanceláři domova. Žádost je možné doručit osobně, oskenovanou e-mailem nebo zaslat poštou na adresu domova:

Pokud má zájemce opatrovníka, podepisuje opatrovník, případně i zájemce, pokud je podpisu schopen.

Po zaevidování žádosti Vás bude kontaktovat sociální pracovnice a domluví si s Vámi schůzku, aby provedla první sociální šetření.

Sociální šetření

Sociální šetření je schůzka sociální/ho pracovnice/ka (případně dalšího pracovníka, např. zdravotní sestry) a zájemce (ale i jiné doprovázející osoby, kterou si zájemce zvolí). Probíhá v místě pobytu zájemce (nejčastěji v domácnosti, ve zdravotnickém zařízení, jiné službě) nebo v Charitním domě sv. Anežky. Šetření je zaměřeno na zjištění, zda zájemce spadá do okruhu osob, pro které je služba určena. Dále zda nabízená služba poskytuje řešení nepříznivé sociální situace zájemce, tedy zda je služba pro řešení Vaší situace vhodná.

Jedná s Vámi sociální pracovnice/ík:

  • informuje Vás o službě, kdo může službu využívat, co služba nabízí, volné kapacitě, o potřebě před uzavřením smlouvy doložit Vyjádření lékaře o zdravotním stavu, nabídne prohlídku prostor služby,
  • zjišťuje Vaše očekávání od služby, potřeby a přání a společně s Vámi dále jedná o jejich možném naplnění v rámci služby (pokud zájemce nedokáže popsat své očekávání, přání, zjišťuje sociální pracovník informace od blízkých osob, rodiny zájemce)
  • vyhodnocuje Vaši nepříznivou sociální situaci (zda je služba pro řešení Vaší situace vhodná).

Na základě toho následně v týmu CHD sv. Anežky rozhodnou, zda Vaší žádosti vyhoví. O rozhodnutí budete vždy informováni, v případě nevyhovění s uvedením důvodu odmítnutí. Pokud budete odmítnuti z důvodu kapacity můžete být (s Vaším souhlasem) zařazen do pořadníku, tj. čekat na uvolnění místa.

Pořadník

Být veden v pořadníku znamená, že budete mít zájem uzavřít smlouvu o poskytnutí služby v případě uvolnění kapacity. Pokud nebudete mít zájem o zařazení žádosti do pořadníku, proces vyřizování žádosti končí a v případě budoucího zájmu o poskytnutí služby bude nezbytné podat novou žádost.

Žádost, která je do pořadníku zařazena, je vyhodnocena dle naléhavosti řešení nepříznivé sociální situace zájemce o službu. V případě uvolnění místa jsou dle těchto kritérií zájemci o službu vybráni. Kritéria ke stanovení stupně naléhavosti přijetí nového uživatele:

  • stupeň potřeby pomoci v oblastech péče o vlastní osobu, osobní hygieny, stravování, mobility, péče o zdraví, komunikace, orientace atp.,
  • naléhavost žádosti z důvodu řešení nepříznivé sociální situace – posuzuje se možnost dočasně zajistit péči jinou osobou, zdravotním zařízením nebo jinou službou, zohledňuje se rodinná a sociální situace žadatele,
  • místo bydliště žadatele, blízkost k zařízení, zda je v Olomouckém kraji, nebo jiné vazby na toto místo, kraj.

Odmítnete-li 2x nabízené volné místo, Vaše žádost bude vyřazena.

Přijetí do Charitního domu sv. Anežky (CHD sv. Anežky)

Před přijetím do CHD sv. Anežky Vás sociální pracovnice (příp. i další pracovník) znovu navštíví a provede další sociální šetření, při kterém Vás seznámí:

  • s postupem při přijetí do domova,
  • jaké doklady a věci si můžete vzít s sebou,
  • se smlouvou o poskytnutí sociální služby,
  • Domácím řádem (vnitřní pravidla služby),
  • domluvíte se na poskytování péče - jak péče o Vás bude probíhat.

Vyjádření lékaře od Vašeho ošetřujícího lékaře je potřeba mít nachystané již na toto sociální šetření.

Nejpozději v den přijetí je se zájemcem uzavřena Smlouva o poskytování služby. Pokud zájemce dle lékařského posudku není schopen sám jednat a nemá zákonného zástupce/opatrovníka, zprostředkuje mu sociální pracovník zastupování obecním úřadem s rozšířenou působností.

Velmi vítáme, pokud rodinní příslušníci (či jiné blízké osoby) spolupracují na zařízení Vašeho pokoje (vybavení osobními věcmi), abyste se u nás mohli cítit jako doma. Budeme také rádi, pokud stráví první chvíle v domově spolu s Vámi.

Také budete seznámen s novým prostředím a se svým patronem/klíčovým pracovníkem, který Vás bude službou provázet a pomáhat Vám se zajišťováním Vašich potřeb.